Ключови полета са тези при които силната страна владееща тези полета печели партията. За пример да разгледаме тази позиция:
Бели: kc5, c4
Черни: kc7
Ключовите полета тук са, - трите полета през един хоризонтал от пешката: “b6, c6, d6”. В тази позиция ако черните са на ход, печелят белите. При ход на белите партията завършва реми.

Да започнем при ход на белите:
1. kb5 kb7
Черните държат опозиция. 2. kb4 kb6 3. c5+ kc6 4. kc4 kc7 5. kd5 kd7 6. c6+ kc7 7. kc5 kc8!

Единствен ход. Губи (7. ... kb8, предвид 8. kb6 kc8 9. c7 kd7 10. kb7, или 7. ... kd8 8. kd6 kc8 9. c7 kb7 10. kd7)

8. kb6 kb8 9. c7+ kc8 - и белите трябва да поставят пат неприятелския цар, или да оставят пешката без защита, с реми.

Да видим ако черните са на ход. Сега те са принудени да отстъпят едно от ключовите полета, което води неминуемо до загуба.
1. ... kd7

Така черните отстъпиха ключовото поле “b6”.

2. kb6 kc8

Не помага (2. ... kd6 3. c5+ kd7 4. kb7 - и бялата пешка безпрепяственно излиза в дама.)

3. kc6

Белите завоюваха опозиция.

3. ... kb8 4. kd7 kb7 5. c5, - с победа за белите.

Какво става когато пешката е на петия хоризонтал. Сега няма да има значение кой е на ход. Черните така или иначе ще бъдат принудени да отстъпят някое от ключовите полета и белите ще победят.

Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Незрящите. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница