В сравнение от мителшпила ценноста на пешките нараства. Затова се налага да се отчитат преди всичко последиците от размените.

По правило в ендшпила главната задача не е да се матира противниковия цар, а пешките да се превърнат в дама. В следващата партия още в дебютния стадий белите провели сложна, много-ходова комбинация, в резултат на която партията преминала направо в ендшпил. Те пожертвали фигура и за нея получили три пешки.

Дебют на четирите коня

К. Шлехтер - О. Дурас (Сан-Себастиан 1911 г.)

1. e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Nc3 Nf6 4. Bb5 Bb4 5. O-O O-O 6. d3 d6 7. Bg5 Ne7 8. Nh4 c6 9. Bc4 Ne8 10. f4

Жертва на фигура, последствията от която трябва точно да бъде оценена.

10. ... Bxc3 11. bxc3 d5 12. Bb3 f6 13. fxe5 fxg5 14. Rxf8+ Kxf8 15. Qf3+ Kg8 16. Rf1 Nc7 17. Qf7+ Kh8 18. exd5 cxd5 19. Qf8+ Qxf8 20. Rxf8+

В резултат от комбинацията белите за фигурата имат само една пешка. Но доминиращото положение на техния топ им позволява да завоюват още две.

20. ... Ng8 21. Nf3 Be6?

Вероятно решаваща грешка. Черните неправилно подхождат към проблема (размяна). Така движението на белите пешки ще бъде по-добре подкрепено от далекобойния офицер, докато черните коне явно няма да успеят да се справят с неприятелските проходни пешки. Черните трябваше да се стремят към размяна на двата офицера след (21. ... bd7 22. rxa8 nxa8 23. bxd5 bc6 24. c4 ne7, - оставяйки на противника не офицер а кон.)

22. rxa8 nxa8 23. Nxg5 Nc7 24. Nxe6 Nxe6 25. Bxd5 Nd8 26. d4

Черните не са в състояние да спрат централните пешки.

26. ... Ne7 27. Bb3 Nec6 28. Kf2

На помощ на своите пешки тръгва белия цар.

28. ... Na5 29. e6 Nac6 30. d5 Ne7 31. d6 Ndc6 32. dxe7 Nxe7

Останалото е ясно.

33. Kf3 Kg8 34. Ke4 Kf8 35. Ke5 Ke8 36. Bd5 b6 37. Be4 h6 38. Kd6 Kd8 39. Bd3 h5 40. h4 b5 41. Bxb5 Nf5+ 42. Ke5 Nxh4 43. Bd3 1-0

Закономерности Ценност Централизация Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Незрящите. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница