Контролирането на централните полета от пешки, не бива да се счита за обезателно. В нерядко случаи разположените в центъра фигури със същата сила могат да въздействат върху тях. По правило фигурите разположени по централните полета лесно могат да вземат участие както на царския фланг, така и на дамския, за разлика от фигурите разположени в края на дъската.
Показателен е следващия пример.
Извода от тази партия е, че надеждното контролиране на централните полета, дава свобода и маневреност на своите фигури. Постоянната оценка на позицията, даже по-време на игра, служи за ориентиране при подбора на ход в текущата позиция, което помага да се пресяват безперспективните от надеждните ходове.
Развивайки своите фигури, освен търсене на активни и надеждни позиции, е нужно също така да се стремим към ограничаване възможностите на противника. Трябва да се внимава много с размените които способстват за мобилизирането на противниковите сили, а също така и за тези които биха тормозили мобилизацията в собствения лагер.
Например след: 1. e4 e5 2.. nf3 nc6 3. d4 exd4 4. nxd4 -черните не следва да разменят коня след 4. ... nxd4 5. qxd4 така те биха дали преимущество на белите в центъра и в развитието. тази размяна макар и логична е не-правилна, защото бялата дама ще заеме активна позиция в центъра, от където черните трудно биха я отеснили, така също ограничили нейните действия в центъра. Освен това черните ще изпитват сериозни проблеми с развитието на царския си фланг, тъй като чернополият офицер е ангажиран да защитава полето “g7”, а на 5. ... nf6 ще последва с пълна сила 6. e5 и конят ще бъде принуден да се върне обратно в началната си позиция. На опита да се противопостави на активността на бялата дама с 5. ... qf6, ще последва също 6. e5 - и белите съхраняват инициативата.
За да бъде развитието пълноценно, то трябва да е хармонично, така че двата фланга трябва да се развиват едновременно.
Поучителна е следната партия
Завладяване на централните полета от фигури в резултат на движението на собствените пешки. Освободените от тях полета могат да бъдат удобна позиция през които фигурите да атакуват и нахлуват в противниковия лагер. Обикновено на такива пунктове зад пешки, най-добре стоят конете. Например имаме бели пешки на “e4, d4” и коне на “c3, f3”. Когато се премести пешката на “d5” тя ще освободи централното поле “d4”, за коня от “f3”. От този пункт той ще контролира полетата “b5, c6, e6, f5”. След придвижване пешката на “e5”, централното поле “e4”, ще бъде удобна позиция за коня от “c3”, от където ще може да държи под прицел полетата “c5, d6, f6, g5”.
В следващата партия бялата пешка на “d4”, освобождава това поле за своя кон.
Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Френска-за-черни Система-Цукерторт Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Сицилиански-мителшпил Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Жертва-на-h7-(h2)Жертва-на-h6-(h3)Жертва-на-g7-(g2)Жертва-на-f6-(f3)Жертва-на-f7-(f2)Жертва-на-g6-(g3)Атака-по-предпоследния-хоризонталМат-по-последния-хоризонтал Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани-коментирани партии. Анализирани-партии Категория: Задачи. ЕтюдиОтидете на началната страница