Какво е това - гамбит. Това е хитроумен и остър метод за водене на играта, който носи името си от италианския израз - "под ножа". Избирайки да играе гамбит, едната от страните, обикновено това са белите, още от самото начало на играта пристъпва най-често към жертва на пешка, понякога две, а даже и фигура. Целта е да изпревари противника в развитието, да получи преимущество в центъра и да създаде атака. Страната която е приела жертвата, ако я защитава, до известна степен ще изостане в развитието и за да не загуби партията, тя е длъжна енергично да защитава придобитото материално превъзходство, или своевременно да върне пожертвания материал, за да има време, да развие фигурите си. Ако в отговор на предлагания от страна на белите гамбит, черните предприемат насрещна жертва с същите цели, този метод за водене на борбата, се нарича - контра-гамбит. В случаите когато предлагания гамбит се отклонява, този гамбит се нарича - отказан. За приет се смята гамбита когато приелата "подаръка" страна решава да се възползва от него. Гамбитната игра става популярна през 16-ти, 17-ти век, по време на разцвета на италианската школа. Италианските майстори Полерио, Греко, Салвио, - не са обичали да се защитават. Те жертвали материал, разкривайки линии и диагонали само и само да създадат атака срещу противниковия цар. Подготовката за атака започвала още от дебюта която е била насочена върху най-уязвимото поле “f7”. До края на 19-ти век сред дебютите най-популярни са били гамбитните начала. Успешно са ги използвали - Андерсен, Цукертот, Стейниц, Морфи, Чигорин. В днешно време развиването на позиционните принципи и усъвършенстването на техниката в защита, са допринесли за почти на пълното изчезване на гамбитите от практиката, тъй като са намерени способи за борба срещу тях, като: Да не се задържа на всяка цена взетия материал, а да бъде върнат в първия удобен момент, захващайки инициатива, или опростяване на позицията. Така възниква логичния въпрос: Необходимо ли е в такива случаи да се изучават гамбити и да бъдат използвани в практиката. Отговора на този въпрос е пределно ясен и прост. Всеки който иска да научи изкуството на комбинационната игра и да развива у себе си комбинационно чувство, обезателно трябва да изучава и да играе гамбити. Има случаи при които изненадващото прилагане на гамбит може да донесе успех. Така например шахматисти които добре познават полуоткритите и закрити дебюти, отвикнали от гамбитната игра, често пъти губят от агресивни противници жертващи материал. В шаха особено значение имат решителността и бързината. Вижте само как играещия Северен гамбит жертвайки пешки, развива офицера си на боева позиция, се стреми мълниеносно да съкруши противника.

1. e4 e5 2. d4 exd4 3. c3 dxc3

(черните съвсем не са длъжни да се съобразяват с намеренията на белите, а могат да ги пресекат още на този ход посредством контраудара “... d5”. Този ход трябва да се запомни, защото той е характерен за откритите дебюти. Сега белите нямат голям избор. На 4. exd5 - черните отговарят 4. ... nf6, което е по-добро от {4. ... qxd5 5. cxd4 nf6 6. nc3 bb4 7. nf3 0-0 8.be2 be6 9. 0-0 bxc3 10. bxc3, с преимущество в центъра.}5. cxd4 mxd5 - позицията на черните е за предпочитане, поради изолираната пешка на белите в центъра.)

4. bc4 cxb2 5. bxb2

Не са изминали 5 хода, а позицията на черните изглежда че е в опасност. Това може да стане в действителност ако те не предприемат контраигра, а играят пасивно или безсмислено.

5. ... bb4+

В тази позиция черните имат възможност бързо да мобилизират своите сили посредством познатия ни вече енергичен контраудар - 5. ... d5. В този дебют са концентрирани едни от най-важните дебютни принципи: Стремежа на белите да включат в боя всички фигури, да захванат инициативата, а от своя страна черните своевременно да контраатакуват, с цел бърза мобилизация на своите сили. Едната страна за атака жертва пешки, другата връща този дар без забавяне и всичко това, се прави в името на развитието и контраатаката. Сега белите са принудени да вземат пешката с офицера - (6. bxd5.
При вземане с пешката, {6. exd5, се затваря диагонала по който офицера проявява силата си.}
6. ... nf6
Провокира белите към комбинация която нищо няма да им даде.

7.
bxf7+ kxf7 8. qxd8 bb4+ 9. qd2 bxd2+ 10. nxd2 re8, - с равна игра.)

6. nc3

Тук са възможни също (6. nd2, 6. kf1 - при които черния офицер трябва да се върне обратно на “f8”.)

6. ... Nc6 7. Nf3 Qf6?

Груба грешка. Вместо да развият леките си фигури след което да направят рокада, черните вадят дамата си, която я очаква голямо бродене по царския фланг. Белите са добре развити и това им позволява да получат силна атака.

8. Qb3! d6 9. O-O Bxc3

(заплашваше 10. nd5!, но и тази размяна не облекчава положението на черните.)

10. Bxc3 Qg6 11. Nh4 Qg5 12. f4 Qg4 13. h3 Qg3 14. Bxf7+ Kf8 15. Bg6 hxg6 16. Bxg7+ Kxg7 17. Qxg3 и черните могат спокойно да се предават.

Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. УловкиКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница