В. Луков - С. Семков (Шампионат на България 1977 г.)

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nf3 c5 4. d5 b5 5. Bg5 Qa5+ 6. Qd2 Qxd2+ 7. Nbxd2 bxc4 8. e4 Bb7 9. Bxf6 gxf6 10. Bxc4 f5 11. O-O-O Bh6 12. Kb1 O-O 13. Rhe1 a5 14. Nb3 d6 15. exf5 a4 16. dxe6 axb3 17. e7 bxa2+ 18. Bxa2 Re8 19. Rxd6 Bf4 20. Ne5 Bxe5 21. Rxe5 Nc6

Белите пожертвали кон за три пешки, от които едната достигнала седмия хоризонтал. С последния си ход, черния кон напада едновременно белия топ и проходната пешка. В случай на (21. rxc5 rxe7 22. bd5 nb4! 23. bxb7 re1+ 24. rc1 ra1+ - и белите стават мат.) Така или иначе белите успяват да поддържат инициативата.

22. Rxc6 Bxc6

Сега черните вече имат топ за три пешки. Разбира се, в ендшпила съществува разлика между абсолютна и относителна ценност на пешката. Да проследим настъплението на бялата лавина, която не може да бъде спряно от превъзхождащата по сила страна.

23. f6

Заплашва (24. rg5+)

23. ... h6 24. Re3 c4!

Остроумна защита. Жертвайки четвърта пешка черните разкриват линията “c”, създавайки контраигра.

25. Bxc4 Rec8 26. b3

Укрепва офицера и освобождава пространство за царя.

26. ... Ra5 27. g4! Be8 28. f4

Пешките щурмуват по строго определен порядък.

28. ... Rca8 29. Rd3

Под прицел е полето “d8”.

29. ... Kh7

Шаховете не носят никакъв резултат.

30. Rd6 Rc8

Груба грешка щеше да бъде (30. ... kg6 31. bd3+)

31. h4 Ra7 32. Kb2 Rd7 33. Rxd7 Bxd7 34. Bxf7 Rb8 35. g5 hxg5 36. fxg5 Be8 37. g6+ Черните се предават.

Закономерности Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Незрящите. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница