Индекс на статията

Центъра бива подвижен и неподвижен. Ролята на центъра в шахматната партия е изключителна. Още от първия ход всяка страна се бори за неговото овладяване. Тази борба има различен характер. Едни се стремят веднага да разположат по централните полета свои пешки, създавайки силен пешечен център, а други предпочитат допускайки такъв център, да го атакуват, с цел неговото разбиване и по възможност да окупира центъра с своите фигури. Следващите примери които са характерни за такъв тип борба, ще ни покажат в кои случаи отстъпването на центъра не е допустимо, и в какви позиции борбата срещу пешечния център може да бъде успешна. Не трябва да се смята че лесно може да се определи кое е изгодно и кое не за дадената страна. Опонента спечелил такава борба, получава позиционно преимущество, като се стреми да го увеличи и реализира. По правило се смята че този който владее центъра има основание да атакува и по фланга, което означава че този който не стои добре в центъра и реши да атакува по фланга това няма да му донесе успех. Следващата партия между С. Глигорич и Л. Сабо (Хелзинги 1952 г.) много добре илюстрира силата на подвижните пешки в центъра. Тук белите доброволно допускат образуването на подвижен пешечен център, получавайки в замяна две свързани проходни пешки на дамския фланг. Ето как се е развила самата партия.

1. d4 Nf6 2. c4 e6 3. Nc3 Bb4 4. e3 c5 5. Nge2 d5 6. a3 cxd4 7. exd4 Be7 8. c5 O-O 9. b4 b6 10. g3 b6xc5 11. dxc5 a5 12. Rb1 axb4 13. axb4 Nc6 14. Bg2 Rb8 15. Ba3 Bd7 16. O-O Na7 17. Re1 Ne8 18. Bc1 Bf6 19. Bf4 e5 20. Bd2 d4 21. Nd5 Bc6 22. Nxf6+ Qxf6 23. Bxc6 Qxc6 24. f4 f6 25. Qb3+ Kh8 26. Rf1 Nc7 27. Qc4 Nab5

Черните пешки представляват голяма сила и станаха неприятни за белите. Интересно да се проследи как черните последователно осъществяват тяхното придвижване, без да позволят те да бъдат разкъсани и блокирани от противниковите фигури. Не намирайки противодействие срещу тяхното придвижване, белите опитват да създадат атака на царския фланг. Известно е че когато противника контролира центъра, по правило той лесно ще отбие такава атака.

28. Rbe1 h6 29. g4 Rbe8 30. f5 Qd5 31. Qc1 Kh7 32. Ng3 e4 33. Bf4 e3 34. Qd1 Qc4 35. h4 Nd5 36. g5 d3 37. Qg4 Rg8 38. Nh5 Re4 39. g6+ Kh8 40. Qg3 - и белите се предали не дочаквайки отговора на противника.

Разбира се черните можеха да спечелят по различни способи например, като придвижват напред която и да е от централните пешки.

Наличието на силен пешечен център осигурява пространство на своите фигури и отнема полета за маневриране на чуждите. Страната притежаваща подвижен пешечен център, трябва да се стреми да реализира позиционното си преимущество, създавайки атака по фланга. Такава атака има всички шансове за успех. В такива случаи противника трудно би организирал своята защита. Трябва да се отбележи че с приближаването на ендшпила значението на проходните пешки по фланга нараства.

НасокиПодвижност Пробив Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: Незрящите. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard http://tupalupa.net/index.php?option=com_content&view=article&id=51:rules&catid=14&Itemid=140Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница