Най-подвижната и най-силна фигура е дамата. По тая причина тя спада към категорията - тежки фигури. Нейната сила се оценява на 9.
Дамата се движи по всички посоки, - както царя, но за разлика от него прескача полета, докато стигне до поле заето от фигура.
Когато е разположена на едно от четирите централни полета “e4, e5, d4, d5” върху празна дъска, тя ще държи под обстрел най-много полета - 27, а по крайна линия или в ъгъла, те са 21.
Пример 1: поставяме дамата на централното поле “e5”. тя може да отиде на някои от следните полета: “g7, h8, c3, a1, g3, b8, a5, h5, e4, e7” и т.н.
Пример 2: поставяме бяла дама на същото поле “e5”, бял топ на “e7”, ще забележим че дамата не може да заеме полето “e8 понеже има фигура на “e7”, така че напред по тази линия може да отиде до “e6”, а назад до “e1”.
Пример 3.Поставяме бяла дама на “d5”, бял топ на “g5”, бял офицер на “f3”, ще забележим че дамата не може да достигне до полето “h5”, понеже на полето “g5”, има фигура, така че по петия хоризонтал ще достигне до “a5” и “f5”, а по белополия диагонал “h1-a8”, ще обхване полетата от “e4”, до “a8”, тъй като на полето “f3”, има офицер. Ако махнем топа и офицера и поставим на техните места противникови фигури, те ще бъдат атакувани от дамата. Разбира се при открита линия или диагонал, тя може от единия край на дъската, да отиде до другия.
А как може да се даде мат с дамата. Това става с помощта на собствения цар. разбира се че никоя фигура сама, без него не може да постигне тази цел. Но дамата е единствената фигура която сама може да принуди царя на противника да отиде в ъгъла, тъй като той не може да атакува дамата за разлика от останалите фигури и не се нуждае от защита. За да не стане пат му се оставят две полета, след което към него се приближава неговия опонент. Това е най-лесния и прост начин за постигане на мата. Кое е важното в такива позиции. При преследването си дамата не трябва да дава шахове, а винаги да е на позиция “г”, или на един кон разстояние спрямо противниковия цар. Например: имаме бяла дама на полето “c2” и черен цар на “d5”.
1. qc3 ke4 2. qc5 kf4 3. qd5 ke3 4. qc4 kf3 5. qd4 ke2 6. qc3 kf2 7. qd3 kg2 8. qe3 kf1 9. qd2 kg1 10. qe2 kh1.
Сега на помощ идва белия цар, заставайки на едно от полетата: “f3 ” или “g3”.
Сега да видим още два примера в които става ясно че може да се даде по-бързо мат, когато дамата и царя действат взаимно.
В първия царят на слабата страна е разположен в центъра. Така той става мат за 7 хода, а когато е на последния хоризонтал, по-далеко от своя опонент, става мат за 8 хода.
Първи пример:
Бели: цар “e1”, дама “d1”. Черния цар на “e5”.
1. qd7 kf4 2. qd5 ke3 3. kf1 kf4 4. kf2 kg4 5. qe5 kh4 6. kf3 kh3 7. qg3. Мат.
Втори пример:
Бели: Цар “e1”, дама “d1”,
Черни: Цар “e8”.
1. qd6 kf7 2. ke2 kg7 3. qe7+ kg6 4. ke3 kf5 5. kf3 kg6 6. kf4 kh6 7. kf5 kh5 8. qg5. Мат.
Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Дебют. видовенаименованияПринципиПодвижен-центърПрибързаноствзаимодействиеВъздействиеподриванеПространствоФлангова-авантюраТемпКонкретна-ситуацияСлабоститеПрофилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижностПробивконтраатака Категория: Ендшпил. ЗакономерностиЦенностЦентрализацияРазмянаИнициативаПробив-в-ендшпилаОпозицияКвадрата-на-пешкатаКлючови-полета Категория: По-брайловия-шах. НезрящитеПравилникФИДЕШвейцарска-система Категория: winboard. Въведениестартиране-winboardПравилаКлавишни-командиКонтролаНастройкиТренировказвуциПрисъжданеКонфигуриранеречникновотомачПозициясъхраняване Категория: Интернет. Регистриранеприсъединяванеfics-командиИграICS-menuнезавършениПартии-на-живосъобщенияfree-композицияканали Категория: Fritz. ЗарежданеДобавяне-енджиниФункцииГорещи-клавишиПараметриРаздел-играФигурна-оценкаТестванеХеш-памет Категория: Игрови-нива. БлицДълга-играРейтингова-играС-разряднициПриятелскаС-треньорТреньор-наблюдаваМачовеТурнир Категория: База-данни. Меню-отвориДебютна-книга.ctgСъздаване-ctgОпции-книга.ctgТест-НаннРедактиране-коментиранеТърсенеДиаграмаЭндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировкаТематична-тренировкаЭндшпилна-тренировка Категория: Енджините. ИнсталиранеМенаджерuci-протоколТоп-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализПостоянен-анализСравнителен-анализЗадълбочен-анализБезконечен-анализАнализ-груби-грешкиАвтоиграНаблюдатели Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница