Завличането е тактически прийом посредством който с помощта на жертва, нападение или заплаха на противникова фигура, принуждаваме тази фигура да заеме неизгодно поле с цел нейното неутрализиране. Този похват се съпровожда с други тактически мотиви като: жертва, промеждутъчен шах, двоен удар, свръзка, открит шах и т.н. Също така може да се използва завличането с цел потушаване инициативата на противника, като завлече активните му фигури на неизгодни за тях позиции. Най-ефективно може да бъде завличането на противниковия цар. Например, царят не е на полето на което може да стане мат. За целта трябва да го принудим да отиде на нужното поле посредством тези прийоми. Но ако царят се прикрива от една или повече собствени фигури, за да осъществим нашия план, то трябва тази или тези фигури да бъдат отстранени с помощта на тактическия похват :отвличане:, или отклоняване от защитата. Същото се отнася и когато противникова фигура защитава полето на което сме решили да завлечем царя, или друга фигура, защитаващата полето фигура трябва да бъде отвлечена от тази защита.

Да разгледаме възникналата позиция от партията - Видмар - Ейве (Карлсбад 1929 г.)

Бели:
kh1, qa3, rd1, re1, nd6, a2, b2, h3.
Черни:
kg8, qf4, rc2, bg7, a5, b6, f7, g5, h6.

Позицията в "fen" формат: "6k1/5pb1/1p1N3p/p5p1/5q2/Q6P/PPr5/3RR2K w - - 3 1"

Белите на ход.
Изглежда че белите са пред неспасяем мат, но те посредством прийомите: отвличане. завличане и открит шах, постигат ефектна победа.
34. Re8+ Bf8
Офицера е отвлечен на неизгодно поле. Не може 34. ... kh7, тъй като се губи топа на “c2” след шах с дамата от “d3”.
35. Rxf8+!
Топа се жертва за да завлече черния цар на поле на което коня ще му открие шах от дамата.
Kxf8 36. Nf5+ kg8
Черните май се спасиха, но едва ли, следва втора изящна жертва на това поле с цел завличане.
37. qf8+!!
Черните се предават. На 37. ... kxf8 - ще последва мат с топа по последния хоризонтал, а на 37. ... kh7 - мат от “g7”.

Следващия пример е на тема, - печалба на дама.

Д. Перлис - Ф. Дус хотимирский (Карлсбад 1911 г.)

Диаграма.

Бели: kg1, qf1, rf2, bf3, a2, d5, g2, h3.
Черни: kg8, qg3, re3, ne5, a6, f4, g7.

Позицията в "fen" формат: "6k1/6p1/p7/3Pn3/5p2/4rBqP/P4RP1/5QK1 b - - 0 43"

Белите играли 43. bf3 и предложили реми, но последвало 43. ... re1! 44. qxe1 nxf3 45. rxf3 qxe1.

В следващата партия между: Гуфелд - Балитинов, (полуфинал на ссср 1963 г.) ще видим завличане на противниковите фигури на неудобни за тях позиции с цел застрашаване сигурността на техния цар.

Гуфелд-Балитинов.pgn

1. e4 e5 2. nf3 nc6 3. bb5 bc5 4. c3 nf6 5. d4 exd4 6. e5 ne4 7. 0-0 d5 8. exd6 0-0 9. dxc7 qxc7 10. cxd4 rd8 11. qc2! nxd4 12. nxd4 rxd4

Както забелязвате белите не са постигнали предимство в развитието, тяхната цел е друга. Да завлекат неприятелските фигури на неудачни позиции. След това нападайки ги с темп, да завършат своето развитие. Накрая да създадат заплахи за противниковия цар.

13. be3 rb4 14. bd3 qe5

Единствена възможност за опазване на атакуваните фигури.

15. bxe4 bxe3

Отново единствено продължение.16. nc3!

Важен момент. Белите не бързат с вземането на пешката на “h7”, а развиват фигура, мобилизирайки своите сили.

16. ... bd4 17. rfe1!Разбира се, максимално активизиране на фигурите.

17. ... qa5 18. qd3 be6

Не върви
(18. ... bxc3 19. bh7+ - на 19. ... kh8 20. re8, или 19. ... kf8 20. qd6)

19. a3 rc4

До тук белите се придържат към принципа: Заплахата е по-силна от изпълнението. Те удобно развиха фигурите си, завличайки топа на черните на неудобна позиция.

20. bxh7+ kh8 21. rxe6!

Унищожава единствения защитник на нещастния топ.

21. ... fxe6

На (21. ... rxc3 - достатъчно е 22. bxc3 qxc3? 23. ree1, ако 22. ... bxc3 23. qh3 fxe6 24. bg6+ kg8 25. qxe6+ kh8 26. rc1)

22.qxc4 bxc3 23. bd3!

Печели също така, - (23. qxc3 qxc3 24. bxc3) но белите предпочитат да съхранят атаката при разноцветни офицери.

23. ... bxb2 24. rb1 bf6 25. qxe6 qh5

Заплашваше - (26. qh3+ kg8 27. bc4+)

26. rb5 qd1+ 27. bf1 rf8 28. rf5 kh7 29. g3 rd8 30. kg2 kg6 31. rb5 qd7 32. qe4+ kh6

Не спасява и (32. ... kf7 33. bc4+ kf8 34. rh5)

33. rh5+ - и черните се предават тъй като мата е неизбежен.

Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница