Не са редки случаите в които за провеждане на комбинация няма достатъчно мотиви, или една от противниковите фигури, изпълняваща главна роля в отбраната, не допуска осъществяването на тази идея. По правило такава фигура заема важен пункт и оказва силно въздействие върху редица полета. Разбираме че изпълнението на комбинацията става невъзможна поради силната позиция на тази фигура. И така естествено се ражда идеята за неутрализиране на този защитник. Това може да се постигне като се размени с равностойна на нея фигура, или чрез жертва която да отвори пътя за активните фигури.

Л. Византиадис - Б. Спаски (Зиген 1970 г.)

Диаграма.

Бели:

kh1, qc1, ra1, rg1, bc4, nf3, a4, b2, d5, g2, h2.

Черни:

kg7, qe7, rf2, rf8, bd6, bd7, a6, b7, c6, e5, g6, h5.

Черните на ход. Несъмнено позицията на черните е за предпочитане. Единият им топ е проникнал на втора линия, другия им топ, дамата и белополия офицер, са в готовност да вземат непосредствено участие в активните действия на царския фланг. Но срещу тяхното по нататъшно развиване е застанал белия кон на “f3”. Така възникват тактическите идеи. Първата, - чрез жертва на качество да се ликвидира основния защитник, втората, - отвличане на пешката на “g2” от втория хоризонтал, след което да се атакува пункта “h2”. Както винаги е необходимо да се направи точен разчет, отчитайки всички възможности за защита.

27. ... r8xf3!. Белите се предават.

След - 28. gxf3, - черните печелят в не сложния вариант, - 28. ... qh4 29. rg2 rxg2 30. kxg2 bh3+ 31. kh1 )Ако 31. kg1 bc5+) 31. ... qf2 32. bf1 qxf3+ 33. kg1 bxf1 34. qxf1 bc5+.

А. Панченко - Т. Георгадзе (Русия 1975 г.)

Диаграма.

Бели:

kf2, qd6, rh1, be2, b2, d5, e4, f3, g2.

Черни:

kg8, qa2, rc2, nf8, a7, b7, g6, h7.

Черните на ход. Белите имат две свързани проходни пешки в центъра които дават големи шансове за победа. В същото време забелязваме че техния топ, все още не е влязъл в игра, а тежките фигури на черните са нахлули по втория хоризонтал. Нормално е да се появи мисълта за възможно нападение върху белия цар. На шаблонното (27. ... qxb2 28. re1, - белите укрепват позицията на своя цар, след което предприемат придвижване на централните пешки. Така на помощ идва тактическия мотив - отстраняване на защитаващата фигура, белия офицер на “e2”, за да бъде разкрит напълно царя.

27. ... rxe2+! 28. kxe2 qxb2+

Става ясно че белия цар не може да се скрие от шаховете и черните достигат до реми, чрез вечен шах. Партията завършила така: 29. Kd3 Qb3+ 30. Kd4 Qb2+ 31. Kc4 Qc2+ 32. Kb4 Qb2+ 33. Kc4 Qc2+ 34. Kb4 Qb2+ 35. Ka4 Qc2+ 1/2-1/2

прикриване завличане промеждутъчен-ход отвличане свръзка Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница