Етюд#1.

1.Kg7!

Царят се насочва към двете пешки, като се приближава едновременно към своята и неприятелската пешка.

1. ... h4 2. Kf6!

Готов е да си запази пешката и затова хода на черните е принудителен.

2. ... Kb6 3. Ke5!

Сега белите заплашват да си запазят пешката, или да влязат в квадрата на противниковата.

3. ... h3 4. Kd6! h2 5. c7 Kb7 6. Kd7. Не променя равния резултат и 3. ... Kxc6 4. Kf4 h3 5. Kg3 и беглеца е застигнат.

Етюд#2.

1. kh3. Изчакващ и ограничаващ черния цар ход. 1. ... ne7 2. bd8 kg1 3. bb6+ kf1 4. bd8

Заплашва да вземе на "e7" и kh2, с реми. Затова черните са принудени да се върнат, 4. ... kg1 5. bb6+ kh1 6. bd8 bg5 7. kg4 bf6 8. kh3, с реми.

Оказва се, че хода 4. bd8 е единствен Белите не постигат реми след 4. kh2, вместо 4. bd8. Например: 4. ... Ng6 5. Kh3 Nf4+ 6. Kh2 Nd3 7. Ba7 Be5+ 8. Kh1 Ke2 9. Kg2 Nf4+ 10. Kh1 Kf3 11. Bb6 Nh3 12. Bc5 Bf6 13. Bb6 Ng5 14. Bc7 Ne4 15. Kh2 Bg5 16. Bb6 Bf4+ 17. Kh1 Bd6 18. Ba7 Kg3 19. Bb6 Kh3 20. Kg1 Bc5+ 21. Bxc5 Nxc5 22. Kf2 Kg4 23. Ke3 h3 24. Kf2 Ne4+ 25. Kg1 Kf3 26. Kh2 Nf2 27. Kg1 Kg3 и черните печелят.

Ако черните играят 1. ... ne5, вместо (1. ... ne7), то белите отново играят 2. bd8. Офицера е неприкосновен поради - пата.

Ако черните след, 1. kh3, играят с офицера си по диагонала "d8-h4" то след 2. bf2, черната пешка на "h4" пада.

Етюд#3.

1. bd5.

Целта на белите е да принудят черния цар да вземе коня и да влезе в ъгъла. Черните нямат избор. Те трябва да го вземат. В противен случай белия кон ще се пожертва за пешката на "a2", след (1. ... b4 2. nb3 a1=q 3. nxa1).

1. ... kxa1 2. kc2.

Черния цар е затворен в ъгъла.

2. ... b4 3. bg8!

Много важен изчакващ ход.

3. ... b3+ 4. kxb3 kb1 5. bh7+ ka1

Забелязваме че коня на "h8" е извън игра. Ясно е че белите без него няма как да спечелят. Но как да се включи той, без черния цар да стане пат.

6. ng6!

Прикрива диагонала, освобождавайки поле за черния цар.

6. ... kb1 7. nf4+ ka1 8. bg8!

Сега офицера освобождава полето "b1"

8. ... kb1 9. ne2 ka1

Принудително, ако ( 9. ... a1=q, или 9. ... a1=b, ще последва мат 10. bh7#. Остава, 9. ... a1=n+ 10. kc3 и черните трябва да си дадат коня понеже са в цугцванг).

10. nc1 kb1 11. nxa2.

Етюд#4.

1. nf7.

Има за цел да отвлечэ топа.

1. ... re7+ 2. kb6 rxf7 3. nc5 rf6+ 4. ka5 rf5 5. kb4 a5+ 6. ka4 kc3 7. nb7 и белите унищожават черната пешка. Теоретично реми.

Реми става и след, 1. ... a5 - жертвайки топа, 2. nxe5 kxb3 (2. ... a4 3. nc5) 3. nc6 a4 5. nd4+ kc4 6. ne2 a3 7. nc1kc3 8. na2+ kb2 9. nb4, с реми.

Ако 1. ... Rd5, вместо (1. ... rf7+ и 1. ... a5) то, 2. Kc6 Rd1 3. Na5 Kc3 4. Kc5 Ra1 5. Nc4 a5 6. Nfd6 a4 7. Nb5+ Kb3 8. Na5+ Kb2 9. Kb4, с реми.

Етюд#5. 1. Kc2!

Лошо, (1. Ke2? Kxa4 2. Ke3 Kb3! 3. Kd4 Kc2 4. Kxd5 Kxd3, след което Ke3, и черните печелят).

1. ... Kb4!

Поставя уловка в случай на (2. Kb2? d4! 3. a5 Kxa5 4. Ka3 Kb5 5. Kb3 Kc5 6. Ka4 Kd5 7. Kb4 Ke5 8. Kc4 f6 9. Kc5 Kf4 10. Kxd4 Kxg4, и белите са беззащитни, например: 11. Ke4 Kh3 12. d4 g4 13. d5 g3 14. d6 g2 15. d7 g1Q 16. d8Q Qg4+ 17. Ke3 Qxf5 18. Qh8+ Kg3 19. Qxg7+ Qg5+! и т.н.)

2. a5! Kxa5 3. Kc3 Kb5 4. Kd4 Kc6 5. Ke5 Kc5 6. f6!

Но не (6. d4+? Kc4 7. Kd6 Kxd4 8. Ke7 f6! в полза на черните).

6... gf+

Ако (6. ... g6 7. d4+ Kc6 - пат).

7. Kxf6 Kd4 8. Kxg5

Губи, (8. Kxf7? Ke5 9. Kg6 Kf4 10. Kh5 d4! и т.н.)

8. ... Ke5

Още една уловка, ако (8. ... Kxd3, улеснява задачата на белите, без да променя резултата).

9. d4+!

При всеки друг ход, черните тънко печелят. Например: (9. Kh4? Kf4 10. d4 f6! 11. Kh5 Kf3 12. Kg6 Kxg4 13. Kxf6 Kf4 и т.н.), Или (9. Kh6? Kf4 10. Kh5, не върви, [10.Kg7 f5!] 10. ... d4, и сега ако 11. g5, то 11... Kg3 12. Kh6 Kg4 и т.н., ако, 11. Kh4, то 11. ... Ke3 с победа за черните След, 9. Kh5? Kf4 10. d4 f6 11. Kh4 Ke4 черните печелят).

9. ... Kxd4 10. Kf6 Ke4! 11. Kxf7 Kf4 12. Kf6! Kxg4 13. Ke5 - реми.

Етюд #6.

1. Ra8 d3+ 2. Ke3 Bc5+ 3. Kd2 Kc4 4. Ra4+ Bb4+ 5. Ke3 Kb3 6. Ra1

Етюд#7.

За да спечелят белите, черните трябва да бъдат на ход. Затова белите предприемат следната маневра. 1. Qe5+ Ka7 2. Qa1+ Kb8 3. Qa5

Получи се същата позиция, но сега черните са на ход. Топа е принуден да се отдели от своя цар, без да могат да се пазят взаимно.

3. ... Rb1 4. Qe5+ Ka7 5. Qd4+ Kb8 6. Qh8+ Ka7 7. Qh7+
Не променя, 3. ... rh7 4. qe5+ ka7 5. qa1+ kb8 6. qb1+

Етюд#8.

1. kb2 g3 2. qb8 kg5 3. qg8+ kf6 4. qg4 g2 5. qxf4+ ke7 6. qg5+
1. ... kg3 вместо (1. ... g3). 2. qh1 f3 3. kc3 f2 4. kc4 h2 5. kd4. Белият цар се доближи до вражеските пешки, помагайки така на своята дама. Черните нямат полезен ход, което показва, че са в цугцванг.
Ако, 1. ... f3 вместо (1. ... g3 и 1. .... kg3). то, 2. qb8 f2 3. qf4.

Етюд#9.

1. Kb6 Kb8 2. Rb4 Nc8+ 3. Kc6+ Ka7 4. Kc7.
При ход на черните: 1... Nc8 2. Rb7 Nd6 3. Rc7 Kb8 4. Kb6 Nc8+ 5. Kc6 Na7+ 6. Kd7 Nb5 7. Rc5 Na7 8. Rc4 Kb7 9. Rb4+ Ka6 10. Rb1 Nb5 11. Kc6 Na7+ 12. Kd6 Nb5+ 13. Kc5 Na7и т.н. с реми.

Етюд#10.

За да спечелят белите, те не бива да допускат размяната на тяхната единствена пешка за вражеска.

1. kd3! kb5 2. kd4 a6 3. bc4+ kb6 4. bb3 kb5 5. kd5 kb6

(5...a5 6.Ba4+ Kb6 7.Kc4 с печалба.)

6.Kc4 Ka5

(6...a5 7.Ba4 Ka6 8.Kc5 +-)

7.Bc2 b3 8.Kxb3 с победа.

Да се върнем в началото, 2... a5! вместо (2. ... a6). Черните заплашват посредством a4 и b3, да направят реми. Затова белите трябва да действат енергично.
3.Bc4+! Kb6

(3...Ka4? 4.Kc5 b3 5.axb3 mat).

4.Bb3 Kb5 5. ba4+!

Блестяща жертва която прави славен финала. Черните са принудени да приемат жертвата. Иначе техните пешки падат и белите печелят, тъй като бялата пешка излиза на поле с цвят на офицера.

5. ... kxa4 6. kc4 b3 7. axb3# mat.

Етюд#11.

1. kg5 be6 2. h6 bg8 3. d5! kxd5 4. kg6 c5 5. kg7 be6 6. h7.

Етюд#12.

1. Kh8 Bxb1 2. Rg8 d2 3. Rxg3 d1=Q 4. Rg1 Qxg1 -пат.

Етюд#13.

1. g7 Bc4 2. g8=Q Bxg8 3. d7 h1=Q 4. d8=Q Qh4+ 5. Kg7 Qxd8. Пат.

Етюд#14.

1. Rc4+ Kb8 2. Rc1 Be2+ 3. b5 Bf1 4. Rc5 g1=q 5. rc8+ kxc8. Пат.
Черните губят след: 1. ... kd8 2. rc1 be2+ 3. kb7 bf1 4. rc8+ ke7 5. rg8.

Етюд#15.

1. Rdd2 Rg8+ 2. Kxg8 Rg6+ 3. Kh8 b1=Q 4. Rh2+ Kg1 5. Rdg2+ Rxg2 6. Rh1+ kxh1. Пат.

Етюд#16.

1. c3 Bf2 2. Kg4 g1=Q+ 3. Qxg1 Bxg1 4. Kh3 Be3 5. Kg2 nf2 6.kf3.
1. ... Be3 2. Kh4 g1=Q 3. Qxg1 Bxg1 4. Kh3 Nf2+ 5. Kg2.

Етюд#17.

1. h6 Bd8 2. h7 Bf6 3. Nxb6+ Kb8 4. Nd7+ Kc7 5. Nxf6 b2 6. Nd5+ Kd6 7. Nc3.
1. ... b2 2. h7 b1=Q 3. h8=Q+ Bb8 4. Qh1+ Qxh1 5. Nxb6#

Етюд#18.

1. Bb4 b5+ (1. ... c5 2. Bd2 b6 3. Nc6 a5 4. Bc1 b5+ 5. Kxc5 Kb3 6. Bd2 a4 7. Nd4+ Kb2 8. Kb4 a3 9. Bc3+ Ka2 10. Nxb5 Kb1 11. Nxa3+) 2. kc3 c5 3. nb3 cxb4+ 4. kb2 a5 5. nc5#
1. Bb4 b6 2. Nxc6 a5 3. Bd6 b5+ 4. Kc3 b4+ 5. Kc4 b3 6. Ne7 b2 7. Nd5 b1=Q 8. Nc3# (7. ... b1=n 8. nb6#).

Етюд#19.

1. Re8+ Kf6 2. Rd8 d1=q 3. Rxd1 Bxd1 4. e4! fxe4 5. Kf4 Bc2 6. Bg2.
1. ... Kd4 2. e3+ Kc3 3. Rc8+ Kd3 4. Kf4 ke2 5. rxc2 ke1 6. rxd2 kxd2.

Етюд#20.

1. Ra6 Bb7 2. Re6 Bd5 3. Rh6+ Kg7 4. Rh5 Bb7 5. Rg5+ kf6 6. rxg3.

Етюд#21.

1. rc7 b1=q 2. ba2+ kf8 3. rf7+ kg8 4. rf2+ qxa2 5. rxa2.

Етюд#22.

1. Bf5+ Kf6 2. Ne3 Qxc7 3. Nd5+ Kxf5 4. Nxc7

Етюд#23.

1. b7 Kxb7 2. g5 Nb6 3. g6 Nd7 4. Be5 Nxe5 5. g7 .

Етюд#24.

1. Ng4+ Kg1 2. Rb3 Bf6 3. Ne3 Bd4+ 4. Kb7 Bxe3 5. Rxb2 Bf4 6. Rb1+ Kg2 7. Rd1 d2 8. Rxd2+ Bxd2.

Етюд#25.

1. a4+ Kc6 2. Ne5+ Kd5 3. Nxc4 Kxc4 4. Nxd4 Kxd4 5. Kb3.
1. a4+ Kxa4 2. Ndc5+ Rxc5 3. Bd7+ Rb5 4. Nc5#

Етюд#26.

1. f5+ Kxf5 2. Nh6+ Rxh6 3. f7 Ng5+ 4. Bxg5 Kxg5 5. h4+ Kxh4 6. f8=Q.

Етюд#27.

1. f5 exf5 2. Kf4 Kg6 3. e6 dxe6 4. Ke5 Kf7 5. f4 c5 - Пат.

Етюд#28.

1. ne4 ng4 2. nh6 ba2 3. nxg4.

Етюд#29.

1. Rb3+ Kc8 2. Rb2 Bf8+ 3. Ke6 Bf1 4. Kf7 Bb4 5. Rxa2 bc4+ 6. ke8 bxa2 - Пат.

Етюд#30.

1. Nc2 g4 2. Ne1 g3 3. Ke2 Kg1 4. Ng6 Kh1 5. Nf4 Kg1 6. Nh3+ Kh1 7. Nd3 kxg2 8. ndf4+ kh1 9. ke1 g2 10. nf2+ kg1 11. n4h3#
4. ... h1=q 5. nf3+ kxg2 6. nf4#

Етюд#31.

1. Rf8+ Ka7 2. Bf5 Be4 3. Bxe4 e2 4. Kc5, с неспасяем мат от "a8".

Етюд#32.

1. g6 Nc5 2. Kxc5 Be4 3. g7 Bh7 4. Kd6 bg8 5. be8 kf5 6. ke7 Bh7 7. bf7 Kg5 8. kf8 kf6 9. bc4 ke5 10. bd3 bxd3 11. g8=q.

Етюд#33.

1. Ng2+ Kf2 2. e7 Rd3+ 3. Ka2 Rd2+ 4. Nb2 Re2 5. Ne3 Kf3 6. e8=Q Rxe3 7. Qd7.

Етюд#34.

1. Kf4 h6 2. Kg4 Kg2 3. h5 gxh5+ 4. Kxh5 Kf3 5. Kxh6 Ke4 6. Kg7 Kxe5 7. Kxf7.

Етюд#35.

1. Kf6 Nd6 2. Ke6 Nc4 3. Nb5 Rc5 4. Nd6+ Nxd6 5. Ne4 Nxe4. Пат.

Етюд#36.

1. Nh7+ Kf5 2. Nxf6 Bb8+ 3. Kh4 g3 4. Nh5 g2 5. Ng3+ Bxg3+ 6. Kh3 g1=Q. Пат.

Етюд#37.

1. Nf6 Kxe7 2. Ng4 Rg2 3. Ne3 Rf2 4. Ng4 Rf4 5. Ne3 Rf2 6. Ng4 Rg2 7. Ne3 Rh2 8. Ng4 Rh4 9. Ne3 Rh2 10. Ng4. Реми.

Етюд#38.

1. Bb5+ Nxb5 2. Nf4+ Kc3 3. Rc5+ Bc4 4. Rxc4+ Rxc4 5. Rd3+ Rxd3 6. Ne2#

Етюд#39.

1. Nd4 Rf8+ 2. Kg2 Rd8 3. Kh2 Ra8 4. Nf3+ Kg4 5. Ne5+ Kg5 6. d8=Q+ Rxd8 7. Nf7+ Kf4 8. Nxd8. Реми.

Етюд#40.

1. Nc4+ Ka6
(1. ... nxc4 2. d8=q).
2. Bb7+ Rxb7 3. Na5 kxa5 4. d8=n ra7 5. nc6+. Реми.

Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Френска-за-черни Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Жертва-на-h7-(h2)Жертва-на-h6-(h3)Жертва-на-g7-(g2)Жертва-на-f6-(f3)Жертва-на-f7-(f2)Жертва-на-g6-(g3)Атака-по-предпоследния-хоризонталМат-по-последния-хоризонтал Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница