Свръзката е тактически мотив при който една фигура (дама, топ, или офицер) Напада неприятелска фигура или пешка която прикрива друга по-значима от нея фигура, а също така прикриваща важен пункт. Разбираме че в свръзката участват по правило три фигури.Първата е свързваща и атакуваща, втората, - свързана, която защитава и прикрива трета фигура. Свръзката между две фигури, възниква в случаите при които свързаната фигура прикрива стратегически важен пункт. Свръзката може да бъде пълна, непълна, двойна, взаимна и т. н. За пълна се счита когато прикриваната фигура е царят. Освен това тази свръзка може да бъде, - абсолютна и относителна. Абсолютна е в случаите когато свързаната фигура губи напълно своята подвижност. Относителна, - когато прикриващата фигура има възможност да се движи само по линията или диагонала. Непълна, - когато свързаната фигура може да се движи навсякъде. Двойна, - когато една фигура свързва едновременно две противникови. Взаимна, - когато свързаната фигура на свой ред свързва противникова фигура.
Не-сериозното отношение към свръзката, може да доведе до катастрофа още в самото начало на играта.
Керес - Арламовский (1950 г.)
Защита Каро-кан
1. e4 c6 2. nc3 d5 3. nf3 dxe4 4. nxe4 nf6 5. qe2 nbd7??
Ако черните не бяха подценили опасността от свръзка по линията “e”, те можеха да изберат (5. ... nxe4)
6. nd6# Мат.
Венерт - Мечкаров (1970 г.)
Индийска защита
1. d4 nf6 2. c4 nc6 3. nf3 d6 4. nc3 bg4 5. d5 ne5 6. nd2??
Правилно е (6. nxe5)
6. ... nd3+. Белите се предават тъй като губят дамата си поради свързаността на пешката на “e2”.
В следващия пример ще видим свръзка при която свързаната пешка прикрива поле.
М. Ейве - А. Рубинштейн(Бад-Киссинген 1928 г.)
Дамски гамбит
1. Nf3 d5 2. c4 e6 3. d4 Nf6 4. Bg5 Nbd7 5. e3 Be7 6. Nc3 O-O 7. Rc1 c6 8. Bd3 a6 9. cxd5 exd5 10. O-O Re8 11. Qb3 h6 12. Bf4 Nh5?
Черните решават да разменят офицера но:
13. Nxd5!
Оказва се че пешката на “c6” е свързана и прикрива полето “c7”. Затова не е добре вземането на коня, поради загубата на дамата, - “bc7”. Така черните загубили пешка, а с това и партията.
Обикновено свръзката води до ограничаване подвижността на защитаващата и прикриваща фигура. Така останалите фигури могат да станат уязвими, или да бъдат парализирани действията им. Свръзка от която освобождаването е трудно или невъзможно, обикновено води до материални загуби или разгром.
П. Керес - О. Панно )Гьотеборг 1955 г.)
Сицилианска защита
1. e4 c5 2. Nf3 d6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Nf6 5. Nc3 a6 6. Bg5 e6 7. f4 Qb6 8. Qd2 Nc6 9. O-O-O Qxd4 10. Qxd4 Nxd4 11. Rxd4 Nd7 12. Be2 h6 13. Bh4 g5 14. fxg5 Ne5 15. Na4 Be7 16. Nb6 Rb8 17. Bg3 hxg5 18. Rhd1 f6 19. c4 O-O 20. R4d2 f5 21. c5 f4 22. cxd6 Bxd6 23. Rxd6 fxg3 24. hxg3 Rf7 25. Kb1 Rc7 26. Rd8+
Офицера на “c8” вече е свързан и неговата уязвимост стана очевидна.
26. ... Kg7 27. Rc1
Белите се стремят да премахнат единия защитник на черния офицер.
27. ... Nc6
Тъй като при размяна на топовете за офицера няма да има спасение, черния кон е принуден да прикрие своя топ, не-позволявайки неговата размяна, като застава под втора свръзка.
28. e5
Двете свръзки парализират напълно силите на черните.
28. ... Kg6 29. Bd3+ Kf7 30. Rh8 Ke7 31. Bg6. Черните се предават.
Следващият епизод е от партията В. Макогонов - В. Чеховер (Тбилиси 1937 г.) в която е възникнала кръстосана свръзка.
Диаграма.
Бели:
kg2, qf6, rd6, a3, b2, c4, e2, e3.
Черни:
kg8, qg4, re8, c5, e4, g6, h6.
Белите са шах. Къде да отиде царят?
36. Kf2?
Колкото странно да изглежда този ход се оказва слаб. Тук е добре (36. kf1! - с печалба. Примерен вариант: 36. ... rf8 37. rd8 rxd8 38. qxd8+ kg7 39. qc7+. Нека да видим разликата.
36. ... Rf8 37. Rd8 Qh4+! - Белите се предават.
В следващия пример ще видим свръзката като средство за осъществяване на матова комбинация.
В. Янса - Д. Яношевич (Смедеревска паланка 1978 г.)
Сицилианска защита
1. e4 c5 2. Nf3 Nc6 3. d4 cxd4 4. Nxd4 Qc7 5. Nc3 e6 6. Be2 a6 7. O-O Nf6 8. Kh1 d6 9. f4 Bd7 10. Be3 Be7 11. Qe1 b5 12. a3 O-O 13. Qg3 Nxd4 14. Bxd4 Bc6 15. Rae1 Qb7 16. Bd3 Rad8 17. Qh3 Ne8 18. Nd5 g6 19. Re3 e5 20. fxe5 Bxd5 21. exd5 Qxd5 22. Bc3 dxe5 23. Rxe5 Qd7 24. Qxh7+ Черните се предават.
Свръзка може да възникне в всеки един от стадиите от играта, но особено многообразни са нейните форми в ендшпила, където нерядко се появява в съчетание с други тактически елементи.
В. Арбаков - Д. Гуревич (Русия 1978 г.)
Диаграма.
Бели:
ke3, rg4, d4, g2, h3.
Черни:
kf5, rc4, d5, e5, g5.
45. Kd3 Ra4
Черните внимават и не се хващат на уловката (45. ... e4+? - поради 46. rxe4 dxe4+ 47. kxc4 и белите печелят.)
46. Ke3 e4 47. Rg3 Ra2
Белите са в цугцванг.
48. Rg4 Ra3+ 49. Kf2 Rd3. Белите се предават.
От разгледаните до тук примери, можем да се убедим че свръзката е доста неприятен прийом. Естествено, възниква въпроса, - как можем да се противопоставяме на такива тактически средства и какви са способите за освобождаване от свръзката. Един от методите е царят и другите по-важни фигури да избягват линии и диагонали по които има опасност от възникване на свръзка. Ефикасен начин за освобождаване може да се постигне когато свързаната фигура дава шах, или създава силна заплаха. Един от най-разпространените способи за освобождаване е създаването на "заслон", който се заключава в това че пред свързаната фигура се поставя равностойна, или по-маловажна фигура. Заслон може да се постави както пред свързаната фигура, така и след нея, но този заслон трябва да е поддържан от своите фигури и пешки.
В. Рагозин - И. Болеславски (Русия 1945 г.)
Защита Грюнфелд
1. d4 Nf6 2. c4 g6 3. Nc3 d5 4. Qb3 dxc4 5. Qxc4 Bg7 6. e4 O-O 7. Bf4 c6 8. Rd1 b5 9. Qb3 Qa5 10. Bd3 Be6 11. Qc2 c5 12. d5 Bd7 13. Bd2 c4 14. Be2 b4 15. Nb1 c3 16. bxc3 Ba4 17. Qd3 Bxd1 18. Bxd1 Qxa2 19. cxb4 Nbd7 20. Nf3 a5 21. O-O axb4 22. Bxb4 Rfb8 23. Nc3 Qa7 24. Bxe7 Nc5 25. Bxc5 Qxc5 26. e5 Ra3 27. Ne4 Nxe4 28. Qxe4 Rb4 29. Qe1 Qc3 30. Bc2 Rb5 31. e6 Qxe1 32. Rxe1 fxe6 33. dxe6 Ra1 34. Rxa1 Bxa1 35. e7 Kf7 36. e8=Q+Черните се предават.
Подходяща литература (И. Журавлев - шаг за ШАГОм)
прикриване завличане промеждутъчен-ход отвличане Неутрализиране Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница