Има шахматисти както начинаещи, така и с разряд които изпитват трудности при постигането на мат с кон и офицер срещу сам цар за 50 хода. Макар и рядко но се случва и е добре да се знае, защото ако не се обяви мат на 50-тия ход партията се зачита за реми. Разбира се, да се даде мат с кон и офицер е далеч по-трудно от мат с дама, топ или с два офицера. Какво трябва да знаем в такива случаи. Задачата е противниковия цар да бъде принуден да отиде в този ъгъл, който отговаря на цвета на офицера. А какъв трябва да е плана. За целта коня и офицера трябва да бъдат подкрепяни от своя цар, като взаимодействат помежду си. Така ограничавайки постепенно полетата за отстъпление на противниковия цар, да го притиснат в нужния ъгъл.
А сега да разгледаме един примерен вариант:
царят на слабата страна ще бъде в центъра на полето “e5”, а Белите фигури са в начална позиция:
ke1, bc1 ng1.
1. ke2
Царят се устремява към противниковия.
kd5 2. kd3 kc5 3. bf4 kd5 4. nf3
Вече всички фигури са в пълна готовност.
kc5 5. ke4 kc6
Естествено, черния цар търси спасение в ъгъла с обратен цвят на офицера.
6. ne5+ kd6 7. kd4 kc7
Не спасява хода (7. ... ke6 - тъй като царят вече няма да има възможност да отиде в ъгъла “a8”. 8. nc4 kf5 9. ke3 ke6 10. nb6
Не допуска черния цар на полето “d7”. Виждаме как коня и офицера задружно ограничават противниковия цар, като не му позволяват да търси спасение на полето “a8”.
Да проследим до края как би се развила партията. 10. ... kf5 11. kf3 kf6 12. kg4 Решаващо настъпление на белия цар.
ke6 13. kg5 ke7 14. kf5 kf7 15. bg5 ke8 16. bf6 kf7 17. nc8 ke8 18. ke6 kf8 19. ne7 ke8 20. kf5 kf8 21.be7+ kg8
Разбира се, не ke8, поради мата от “d6 или g7”.
22. kf6 kh7 23. kf7 kh8 24. kg6 kg8 25. nh6+ kh8 26. bf6# Мат.)
Сега да се върнем на 7-мия ход на черните които играха 7. ... kc7, вместо ke6.Позицията беше: Бял цар на “d4”, кон на “e5” и офицер на “f4”, черен цар на “d6”.
8. kc5 kb7 9. nc4 ka7 10. nb6 kb7 11. kb5 ka7 12. kc6
Целта на белите е да прогонят черния цар от този ъгъл, принуждавайки го да отиде в другия на полето “a1”.
ka6 13. bb8 ka5 14. nd5 ka4
Ако (14. ... ka6 15. bc7 ka7 16. nb4 ka8 17. bb6 kb8 18. nd5 ka8 19. nc7+ kb8 20. bc5 kc8 21. ba7 kd8 22. nd5 ke8
Тук ако [22. ... kc8 23. nb6+ kd8 24. kd6 ke8 25. ke6 kd8 26. bb8. и т.н.]
Да се върнем на 22-ия ход на черните ... ke8 вместо ... kc8
23. kd6 kf7 24. ne7 kf6 25. be3 kf7 26. bg5 ke8 27. nc6 kf8 28. ke6 ke8 29. ne5 kf8 30. kd7 kg7. 31. ke7 kg8 32. bh6 kh7 33. bf8 kh8 34. kf7 kh7 35. ng4 kh8 36. bg7+ kh7 37. nf6# Мат.)
Сега да се върнем на 14-ия ход на черните, където те играха 14. ...ka6 вместо ... ka4
Да си припомним позицията до този ход, - Бели: kc6 bb8 nd5. Черния цар е на полето “a5”.
15. be5 kb3 16. ne3 kb4 17. kb6 ka4 18. bg3 kb3 19. be1 ka4 20. kc5 kb3 21. ba5 ka4 22. bb4 kb3 23. kb5 ka2 24. ka4 kb2 25. bd2 ka1 26. ka3 kb1 27. kb3 ka1 28. nc2+ kb1 29. na3+ ka1 30. bc3# Мат.
Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Категория: Дебют. видовенаименованияПринципиПодвижен-центърПрибързаноствзаимодействиеВъздействиеподриванеПространствоФлангова-авантюраТемпКонкретна-ситуацияСлабоститеПрофилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижностПробивконтраатака Категория: Ендшпил. ЗакономерностиЦенностЦентрализацияРазмянаИнициативаПробив-в-ендшпилаОпозицияКвадрата-на-пешкатаКлючови-полета Категория: По-брайловия-шах. НезрящитеПравилникФИДЕШвейцарска-система Категория: winboard. Въведениестартиране-winboardПравилаКлавишни-командиКонтролаНастройкиТренировказвуциПрисъжданеКонфигуриранеречникновотомачПозициясъхраняване Категория: Интернет. Регистриранеприсъединяванеfics-командиИграICS-menuнезавършениПартии-на-живосъобщенияfree-композицияканали Категория: Fritz. ЗарежданеДобавяне-енджиниФункцииГорещи-клавишиПараметриРаздел-играФигурна-оценкаТестванеХеш-памет Категория: Игрови-нива. БлицДълга-играРейтингова-играС-разряднициПриятелскаС-треньорТреньор-наблюдаваМачовеТурнир Категория: База-данни. Меню-отвориДебютна-книга.ctgСъздаване-ctgОпции-книга.ctgТест-НаннРедактиране-коментиранеТърсенеДиаграмаЭндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировкаТематична-тренировкаЭндшпилна-тренировка Категория: Енджините. ИнсталиранеМенаджерuci-протоколТоп-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализПостоянен-анализСравнителен-анализЗадълбочен-анализБезконечен-анализАнализ-груби-грешкиАвтоиграНаблюдатели Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница