за да играем ние трябва да знаем шахматната нотация и наименованията на фигурите на английски.
За тези които не я знаят, а искат да я научат.
- "кинг" цар
- "queen" дама
- "rook" топ
- "bishop" офицер
- "Knight" кон
- "Pawn" пешка
за указване на фигурите ползваме следните букви:
- цар "k"
- дама "q"
- топ "r"
- офицер "b"
- кон "n"
- пешката не се обозначава с буква.
- малка рокада "0-0" или kg1
- голяма рокада "0-0-0" или kc1
Тук За тези които не знаят шахматната нотация
за Записване на партията можем да използваме кратка или пълна форма.
При кратката форма ако местим пешка ние пишем само полето на което я поставяме. Например:
e4,
d4,
c4 и т.н.
Когато местим други фигури ще укажем фигурата и полето на което я поставяме, като:
nf3,
bc4
При използване на пълната форма посочваме полето от където тръгва фигурата и полето на което я поставяме. Например:
e2e4,
ng1f3,
nb1-c3 и т.н.
При запис на партията можем да използваме някои други обозначения:
"+" - шах,
"#" - мат,
"x" - вземане,
"++" - двоен шах,
"!" - силен ход,
"?" - слаб ход,
"?!" съмнителен ход,
"!?" ход заслужаващ внимание.
При вземане не се използва знак, а ще чуваме от jaws вземането на фигура: "capture"
Със помощта на стрелките можем да се движим по цялата дъска, като jaws ни съобщава полето и фигурата на която сме застанали.
чрез натискане на
"alt + m"
можем да проверим последния изигран ход,
със "alt + t"
проверяваме оставащото време за игра на двамата опоненти.
Ако jaws ни чете секундите и това не ни трябва, ние можем да натиснем:
"alt" + двукратно бързо натискане на: "t"
и отново с със същата комбинация се връщаме в предишното положение.
Чрез натискане на "инсърт" + "s"до "нън" - също можем да ограничим излишното приказване на jaws.
Ако сме направили не-сполучлив ход ние можем да го върнем като използваме клавишната комбинация
"control + x" или като изтрием хода с клавиша "delete"
след което правим новия ход.
Ако направим невъзможен ход ще получим следното съобщение:
could not parse move
Ако ни се наложи можем да прекъснем играта като спрем часовниците посредством клавишната комбинация:
"alt + pause" и след повторно натискане на тази комбинация продължаваме играта.
Чрез натискане: на:
"control + n + enter" започваме нова игра."
Освен чрез използване на шахматната нотация ние можем да местим фигурите и с стрелките, като застанем върху дадена фигура и натиснем клавиша "спейс" за да маркираме фигурата, след което с стрелките се предвижваме до полето където искаме да я поставим и отново натискаме клавиша "спейс" и фигурата е вече поставена.
- Въведение
- стартиране-winboard
- Клавишни-команди
- Контрола
- Настройки
- Тренировка
- звуци
- Присъждане
- Конфигуриране
- речник
- новото
- мач
- Позиция
- съхраняване
> Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница