В заключителната част от играта, преди всичко се променя ролята на царя. Както вече знаем в дебюта и мителшпила той търси надеждно убежище, наблюдавайки отдалеко бойните действия, без да взема пряко участие в тях. Но в ендшпила където матовите заплахи намаляват значително, царят се превръща в активна бойна единица. Не рядко опитни шахматисти подготвяйки се за ендшпил, от рано придвижват своя цар към центъра, с цел постигане на игрово преимущество. Централизацията на царя се явява едно от главните закономерности в този етап от играта. Макар и парадоксално да изглежда, много шахматисти пренебрегват този важен принцип. Централизирането на царя, почти винаги се явява правилно, стига то да е навременно. Много често когато двете страни имат равноценен план, по-силна се оказва именно страната с централизиран цар. Затова при настъпване на ендшпила, никога не трябва да се забравя включването във плана на този мотив.
Х. Капабланка - С. Решевски (Нотингам 1936 г.)
Диаграма.
Бели: kf2, nd3, a2, b3, e3, f3, g3, h4.
Черни: kg8, bc6, a4, b5, d5, f6, g7, h7.
Черните на ход. Какво забелязваме в тази позиция. Белите стоят добре. В лагера на черните има изолирана пешка. Освен това Черните полета на дамския фланг са отслабени, особено полето “c5”. Реализацията на преимуществото не е толкова сложно, тъй като е достатъчно белия цар да бъде преместен до полето “d4”, коня до “c3” и черните са почти в цугцванг. Но и в позицията на белите има уязвими места. Тяхната пешечна конфигурация не е съвсем безупречна. Всичко щеше да бъде просто, ако крайната пешка беше на “h2” вместо на “h4”. Това дава на черните възможност за контра игра.
37. ... g5! 38. hxg5
Белите са принудени да определят пешечната структура на царския фланг, иначе черните разменяйки на “h4” ще направят бялата пешка слаба. Заслужаваше внимание (38. h5)
38. ... fxg5 39. nb4
В случай на (39. f4 gxf4 40. exf4 d4! - Черните жертвайки пешката на “d4”, активизират офицера си, получават реални шансове за спасение).
39. ... axb3 40. axb3 bb7 41. g4
Позицията се определи. Черните имат единствен контра-шанс, свързан с придвижване пешката на “h5”. Това може да се подготви чрез два различни способа. Първият, който се е случил в партията, се е осъществил с помощта на царя, а втория, може да се постигне посредством централизация на царя и подкрепяне на хода “h5”с офицера, който ще разгледаме по-късно.
41. ... kg7 42. ke2 kg6 43. kd3 h5 44.gxh5 kxh5 45. kd4 kh4 46. nxd5 kg3
Стана ясен замисъла на черните. Те получиха възможност за контра-настъпление на царския фланг.
47. f4 g4
Губи варианта: )47. ... bxd5 48. kxd5 g4 49. f5 kh3 50. f6 g3 51. f7 g2 52. f8=q g1=q 53. qh8+ kg2 54. qg8+)
48. f5 bc8
Слабо е - (48. ... bc6, поради 49. nc7).
49. ke5 bd7 50. e4!
Точен ход. Не върви, - (50. nc7 bxf5! 51. kxf5 kf3)
50. ... be8 51. kd4?
Грешка. Печели, - (51. f6! kf3 52. nf4 g3 53. kf5 bd7+ - иначе ще последва [e4-e5-e6] 54. kg5 be6 55. nxe6!! g2 56. f7 g1=q+ 57. kf6)
5. ... kf3 52. e5 g3 53. ne3 kf4?
Решаваща грешка в реми-позиция. Правилно беше, - (53 ... bf7!! 54. e6 bg8 55. e7 [55. b4 kf4!] bf7 56. f6 kf4 - и белите не могат да усилят повече позицията. Защо хода 53. ... bf7 се оказва решаващ за постигането на реми. Благодарение на него, черните успяват да спечелят темп за хода kf4.)
Останалия развой от партията е ясен.
54. e6 g2 55. nxg2+ kxf5 56. kd5 kg4 57. ne3+ kf4 58. kd4. Черните се предават, тъй като няма защита от заплахата, - e7, nd5, nc7.
Сега да разберем за възможния втори метод за придвижване на черната пешка на “h5” след 41. g4.
41. ... kf7 42. ke2 kf6 43. kd3 ke5
Белите сега трябва да се съобразяват с ходовете “d5-d4, ke5-f4”.
44. nc2 bc6 45. nd4 be8 46. kc3 h5 47. gxh5 bxh5 48. kb4 g4 49. fxg4 bxg4 50. kxb5 ke4 51. kc5 kxe3 - и черните постигат реми.
Разбира се, по време на игра е невъзможно всички варианти да се пресметнат. Затова на първо място идва, - общата оценка на положението.
Безусловно централизацията на царя не винаги води до желания резултат, но в повечето случаи тя е необходима.
Ем. Ласкер - Ед. Ласкер (Ню-йорк 1924 г.)
Диаграма.
Бели: ke4, nd5, b4, f4, g4.
Черни: kc6, rh7, a6, b5.
Черните на ход, които имат качество за пешка.
72. ... rh8
Заплашва да даде шах от “e8” и да спечели коня.
73. ne3 re8+ 74. kd4 rd8+ 75. ke4!
Един от най-трудните ходове в този ендшпил. Видимо Ем. Ласкер интуитивно оценил положението след (75. kc3, - Ако черните не печелят форсирано, то за белите не им остават големи шансове за спасение. Например черните могат да играят 75. ... rd6. Така ако коня напусне полето “e3”, топа ще слезе на “d1”. А в случай че белите тръгнат с пешките напред, то черния цар зад гърба на топа ще се премести до “e7”. Главния недостатък на хода 75. kc3 е че белия цар е отрязан от царския фланг, което лишава неговата страна от контра игра.)
Ем. Ласкер избира рискован, но единствено правилния план. Той държи царя в центъра, от където той лесно може да се насочи към нужния фланг. Заплашвайки с придвижване на проходните си пешки, белите заставят своя противник да играе “a6-a5”, разчитайки че ще се справят с черната пешка по линията “b”. На такъв план е нужен хладнокръвен и точен разчет на тънкостите в позицията. Ако черния топ беше на седмия хоризонтал, играта на белите нямаше да бъде с положителен завършек.
75. ... a5 76. bxa5 b4 77. a6!
А ето и тактически елемент в играта на белите. Губеше, - (77. g5 b3 78. nc4 kc5 79. nb2 rd2 80. nd3+ kc4 81. ne5+ kc3)
77. ... kc5
Не носи успех варианта: (77. ... b3 78. nc4 kb5 79. nb2 kxa6 80. ke3 kb5 81. g5 kb4 82. g6 kc3 83. na4+ - с реми.)
78. a7 b3 79. Nd1
Пешката на “a7” прави възможен този ход.
79. ... ra8 80. g5 rxa7 81. g6 rd7 82. nb2 rd2 83. kf3!
Белия цар се отказва от централизацията, за да контролира пункта “g2”. Черните са принудени да се върнат назад, тъй като не ги устройва, - (83. ... rxb2, - поради 84. g7)
83. ... rd8 84. ke4 rd2 85. kf3 rd8 86. ke4 kd6 87. kd4!
Белия цар се ориентира към черната пешка на “b3”, жертвайки своите проходни.
87. ... Rc8 88. g7 Ke6 89. g8=Q+ Rxg8 90. Kc4 Rg3
Не спасява пешката също, - (90. ... rb8 91. kc3 kf5 92. kd3 rb6 93. nb2
Точно така. Губеше , - [93. kb2 ke4 - и черния цар нападайки коня, успява да се доближи до своята пешка.]
kxf4 94. na4 rb8 95. nb2 - и черните не успяват да постигнат повече от реми.)
91. Na4 Kf5 92. Kb4 Kxf4 93. Nb2 Ke4 94. Na4 Kd4 95. Nb2 Rf3 96. Na4 Re3 97. Nb2 Ke4 98. Na4 Kf3 99. Ka3 Ke4 100. Kb4 Kd4 101. Nb2 Rh3 102. Na4 Kd3 103. Kxb3 Kd4+ 1/2-1/2 Труден ендшпил в който белия цар спасява своите от поражение.
Сега да разберем защо белите губят когато черния топ е по седма линия. 72. ... rd7!
В партията черните играха (72. rh8)
73. ne3
(73. nf6 rd8! 74. g5 a5 75. bxa5 b4 76. g6 b3)
73. ... a5 74. bxa5 b4 75. g5 kc5 76. nc2 b3 77. na3 b2 78. g6 kb4 79. nb1 rd1 80. g7 rg1 - и черните печелят.
Закономерности Ценност Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Незрящите. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница