"Отвличането" е един от най-често срещания мотив, който е част от най-различни тактически операции, включително и в жертви, съставящи цялата комбинация.
по-точно , Това е тактически похват при който противникова фигура се отклонява от защитата на важен пункт или обект който впоследствие може да бъде атакуван и превзет.
Такава тактическа идея е възникнала в партията между А. Зайцев - С. Фурман (Харков 1967 г.)
Диаграма.
Бели:
kg1, qg3, rf1, rg4, nh4, d4, g2, h2.
Черни:
kh8, qd5, rc2, re4, bb7, a7, b6, f6, h7.
Белите на ход. Какво забелязваме в тази позиция. Фигурите на черните са активно разположени, имат пешка повече и заплашват да спечелят играта чрез хода (29. .... qxd4+) Единствената надежда за белите е посредством тактически похвати да използват лошото разположение на противниковия цар възникнало от отслабеният им царски фланг. Под влиянието на мотива "отвличане" се заражда основната идея за нападението на черния цар. Острия характер на позицията и силната концентрация на белите фигури на този участък от дъската, позволяват да се намери път за използване на неудачното положение на неприятелския цар намиращ се в ъгъла.
29. ng6+
Конят се жертва за да се отвлече черната пешка от линията “h”, прикриваща своя цар. Тази тактическа идея създава нови мотиви. Първия, - принуждаващ черните да допуснат включването на бялата дама в атаката с шах. Втория, - използване на откритото положение на противниковия цар, който ще бъде заключителен за тази тактическа операция. Очевидно че приемането на жертвата е принудено, тъй като на ход с царя ще последва двоен удар от полето “f4”, - открит шах и нападение на черната дама.
29. ... hxg6 30. qh4+
Комбинацията започва с прости и форсирани заплахи които обикновено създават нови тактически прийоми.
30. ... kg8
Не върви (30. ... kg7 или 30. ... qh5 поради 31. qxf6+ с мат в два хода.)
Да отбележим че активността на белите фигури се дължи на жертвата на коня, докато черните сили са безпомощни и не са в състояние да помогнат по някакъв начин на своя цар. В резултат на това в най-важния участък от сражението, белите получават огромно преимущество в силите.
31. rxg6+ kf8 32. qxf6+ ke8
И така белите освен че върнаха между другото пешката, разкриха напълно противниковия цар.
33. qf8+ kd7 34. rf7+. Черните се предават пред неизбежния мат след, - 34. ... qxf7 35. rd6+ kc7 36. qd8# Мат.
За осъществяването на един или друг тактически замисъл е възможно използването на различни жертви, - от жертва на пешка, до жертва на дама. Друг тип "отвличане" може да се появи в позиции в които рокиралия цар е без дупка и без достатъчна защита от нахлуване на тежките фигури по първи или осми хоризонтал. За успешното провеждане на такава идея, почти винаги се жертва дама или топ.
Точно такъв тип "отвличане" се е срещнало в следващия фрагмент от партията между: С. Решевски - Р. Фишер (Палма де майорка 1970 г.)
Диаграма.
Бели:
kh1, qd7, rf1, ba3, a2, d5, g2, h2.
Черни:
kg8, qe4, re8, bf8, d6, f7, g7, h7.
Черните на ход. Сега черните чрез форсирани заплахи пристъпват към намислената жертва, принуждавайки белия цар да отиде в ъгъла. Така слабостта по първа линия и отсъствието на дупка пред белия цар, се оказват решаващи.
28. ... Qf4 29. Kg1 Qd4+ 30. Kh1
Сега първия хоризонтал е защитен единствено от топа и той трябва да бъде отвлечен от своята мисия.
30. ... Qf2. Белите се предават.
Е. Торе - В. Хорт (Ница 1974 г.)
Диаграма.
Бели:
kh1, qb2, ra7, rb7, be5, f4, g2, h2.
Черни:
kg8, qe8, rf8, be7, nd5, c5, e6, f6, g7, h7.
Белите на ход. Използвайки пълното владеене на седмия хоризонтал белите провеждат елементарна комбинация с идея "отвличане".
38. Bd6 Qh5
Разбира се, белия офицер е недосегаем предвид мата в три хода. На (38. ... rf7, ще последва 39. rb8.) Тъй като офицера на “e7” не може да бъде спасен, черните разчитат на двойната заплаха, - мат от полето “d1” и вземане на белия офицер, тъй като черната дама вече защитава пешката на “h7”. Но белите всичко са предвидили.
39. Qb1!
Бялата дама освен че отразява мата, но и държи под прицел, “h7”, като вземането на белия офицер отново става невъзможно. Предвид неизбежните материални загуби, черните се предават.
Шпилман - Волф (Моравска-Острава, 1924 г.)
Диаграма.
Бели: Kg1, Qf2, Rc5, re5, Bb1, a3, b4, d4, g3, h2.
Черни: Kh8, Qg4, Rf8, Bd7, Ng2, a6, b5, d5, f3, g7, h6.
Позицията в "fen" формат: "5r1k/3b2p1/p6p/1pRpR3/1P1P2q1/P4pP1/5QnP/1B4K1 w - - 0 1"
Белите на ход.
1. h3! Qxh3 2. Qxf3! и черните се предали, предвид загубата на фигура. Не върви, 2. ... Rxf3 поради, 3. Rc8+! (трето отвличане подред), Bxc8 4. Re8+ Rf8 5. Rxf8# Мат.
прикриване завличане промеждутъчен-ход Неутрализиране свръзка Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница