От откритите дебюти, Италианската партия е един от най-интересните дебюти в който играта предимно е двуостра, като мотивите за атака на противниковия цар са разнообразни. Освен това този дебют е богат на комбинационни идеи, вследствие на възникващите интересни усложнения. Затова за начинаещите ще бъде полезно изучаването на такива дебюти, което би им помогнало за тяхното развитие. За целта нека да разгледаме някои от главните и поучителни варианти.

Италианска партия

1. e4 e5 2. nf3 nc6 3. bc4 bc5

Система: 4. c3

Белите подготвят енергично настъпление в центъра, посредством придвижване на централната пешка - d2-d4, с идея да създадат подвижен пешечен център, което ще им даде възможност да атакуват енергично пункта “f7”. От своя страна черните трябва да мобилизират максимално своите сили, за да могат да противодействат срещу плана на белите.

4. ... nf6 Най-енергичния ход, с който черните атакуват полето “e4, d5” и предприемат своевременно активни действия в центъра.

Слабо е (4. ... d6 5. d4 exd4 6. cxd4 bb6 7. nc3 nf6 8. be3 bg4 9. bb3! 0-0 10. qd3 - и белите съхраняват минимално превъзходство в центъра.)

5. d4 exd4

Тук слабо е (5. ... bb6 - поради 6. dxe5 nxe4? 7. qd5! и белите печелят фигура.)

6. cxd4 bb4+
Този шах е промеждутъчен, който влиза в плана на черните. Само така те могат да неутрализират настъплението на белите в центъра.
в случай на (6. ... bb6? - атаката на белите се развива безпрепятствено, в следния вариант - 7. d5 ne7 8. e5 ng4 9. d6! и т.н.

7. nc3!

Този ход води към сложна и интересна игра.
Към спокойна игра води (7. bd2 bxd2 8. nbxd2 d5! 9. exd5 nxd5 10. qb3 nce7 11. 0-0 0-0 12. rfe1 c6 и черните стоят здраво в центъра.)

7. ... nxe4 8. 0-0 bxc3!

Опита да се спечели пешка посредством
(8. ... nxc3 9. bxc3 bxc3?
За предпочитане е примерно: [9. ... d5 10. cxb4 dxc4 11. ree1+ nce7 12. qe2 be6 13.bg5 qd5 14. bxe7 kxe7 15. qc2 и белите съхраняват различни атакуващи възможности.] 10. qb3 bxa1?
Всеки шахматист запознат с основите на дебютната теория знае , че за черните е необходимо да играят [10. ... d5 11. bxd5 и да укрият царя си.]
Сега белите получават много силна атака. 11. bxf7 kf8 12. bg5 ne7 13. ne5 bxd4 14. bg6 d5 15. qf3+ bf5 16. bxf5 bxe5 17. be6+ bf6 18. bxf6 gxf6 19. qxf6+ ke8 20. qf7, мат.)

9. d5! - така наречената атака Мелер.

Незадоволително е (9. bxc3, тъй като след 9. ... d5! - черните остават с пешка повече.)

9. ... bf6

Според теорията този ход се счита за най-точния. Останалите варианти водят до запазване на инициативата у белите.

Заслужава внимание - (9. ... ne5 10. bxc3 nxc4 11. qd4 f5 12. qxc4 d6. 13. nd4 0-0 14. f3 nc5 - инициативата е на страната на белите, но черните имат затова пешка повече и не-лоша позиция.)

10. re1 ne7 11. rxe4 d6

Тук е възможно (11. ... 0-0 - провокирайки белите да жертват пешка след 12. d6 cxd6 13. qxd6 nf5 14. qd5 d6! - и белите едва ли имат компенсация за пешката.)

12. bg5 bxg5 13. nxg5 0-0 14. nxh7 kxh7

Черните отбиват атаката и след (14. ... bf5 15. rxe7 qxe7 16. nxf8 rxf8, или 15. rh4 re8 16. qh5 ng6 17. rd4 re5 18. f4 nxf4! 19. rxf4 bg6 20. qh3 qc8 - с примерно равни шансове. {Анализ на Вукович})

15. qh5+ kg8 16. rh4 f5 - и партията трябва да завърши с реми.
Тази позиция дълго време е била обект на спорове от теоретиците.

Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. Уловки Категория: Гамбит. ГамбитКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница