Забелязваме как в дебюта в всеки ход се влага много енергия. Достатъчно е един пасивен ход, за да бъде загубена битката. Особено това важи за защитаващата се страна. За начинаещите се препоръчва да играят Царски гамбит. Този дебют е много неприятен за черните, от които се иска активна игра. До какво може да доведе вялата и неточна защита показва следващата партия.

Спаски - Д. Бронштейн (Ленинград 1960 г.)

1. e4 e5 2. f4

След (2. ... bc5 - възниква отказан Царски гамбит, водещ до спокойна игра. Този ход служи за въспрепястване на малката рокада на белите. Възможно е да последва - 3. nf3 d6 4. nc3 nf6 5. bc4 na5 6. d3 be6! или 4. c3 f5 5. fxe5 dxe5 6.d4 exd4 7. bc4 fxe4, - с остра и интересна игра.) След 2. ... d5, възниква - контра-гамбит Фалкбеер.)

2. ... exf4

Гамбита е приет.

3. nf3 - (гамбит на коня,) който поставя черните пред избор от различни способи за защита. Друга често срещана система е 3. bc4, (гамбит на офицера.) 3. ... nf6. Слабо е (3. ... qh4+ 4. kf1, - Черните се лишават от рокада, но затова пък завладяват центъра и могат да използват неудачното разположение на черната дама, като се атакува от белите фигури.) 4. nc3 c6 5. qe2 d5! 6. exd5+ be7 7. dxc6 nxc6 - с приемлива игра за черните.)

3. ... d5

Значението на този ход е много голямо. Той служи за успешно развитие на черните в откритите дебюти. Основната му цел е да въздейства на пешечния център на белите и да обезпечи включването в игра на офицера от “c8”. Двуостра игра възниква също след (3. ... g5 4. bc4 bg7 5. h4 h6 6. d4 d6 7. nc3 nc6, или 4. h4 g4 5. ng5 h6 6. nxf7 kxf7 7. bc4+ d5! - необходим контраудар освобождаващ офицера на “c8” 8. bxd5+ ke8 9. d4 nf6 10. nc3 bb4 bxf4 nxd5 12. exd5 qxd5 13. 0-0 bxc3.)

4. exd5 bd6

Разбира се, вземането на пешката с дамата би дало възможност на белите чрез (5. nc3) да спечелят важен темп в борбата за бърза мобилизация на силите.

5. nc3 ne7 6. d4 0-0 7. bd3 nd7

Първопричина за предстоящите затруднения на черните. Логично беше (7. ... bf5). Черните играят неуверено началния стадий на играта и може да се каже че изхода от нея вече е решен.

8. 0-0 h6?

Поучителна грешка. Без да имат особена нужда черните придвижват прикриващата царя пешка, която е по-силна когато е в начална позиция. Тази профилактика която е насочена срещу маневрата “ng5-ne4”, освен че значително отслабва позицията на черния цар, но води и до загуба на темп който е важен за развиване на фигурите. Тук безспорно е силно (8. ... nf6, - например: 9. ne5 nfxd5 10. nxd5 nxd5 11. bxf4 nxf4 12. rxf4 qg5)

9. ne4! nxd5 10. c4 ne3 11. bxe3 fxe3 12. c5 be7 13. bc2 re8 14. qd3 e2

Ако черните бяха усетили опасността, те щяха да изберат (14. ... nf8)

15. nd6!

Какъв извод можем да направим след дебюта. Белите имат преимущество в центъра, което им гарантира голямо пространство необходимо за маневриране на фигурите им. Очевидна е слабостта на белите полета на царския фланг на черните. Точно това белите умело използват, прегрупирайки своите сили за атака.

15. ... nf8

Не спасява (15. ... exf1q+ 16. rxf1 nf6 17. nxf7! kxf7 18. ne5+ kg8 19. qh7!+ nxh7 20. bb3+ kh8 21. ng6# мат.)

16. nxf7!!

Много красива, ефектна и неочаквана комбинация.

16. ... exf1q+ 17. rxf1 bf5

С какво закъснение влиза в играта офицера, макар и да се жертва. Не помагат и другите продължения: (17. ... kxf7 18. ne5++ kg8 19. qh7!+ nxh7 20. bb3+ kh8 21. ng6# мат. Или 17. ... qd7 18. n3e5)

18. qxf5 qd7 19. qf4 bf6 20. n3e5 qe7 21. bb3 bxe5 22. nxe5+ kh7

Не спасява (22. ... kh8 23. qe4 - с заплаха 24. rxf8(

23. qe4+ - Черните се предават.

Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. УловкиКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница