Много често в дебюта за бързо развитие и атака, се жертва материал. По правило пожертвалия пешка печели за нея приблизително три темпа. Разбира се това правило не важи винаги, но това не ни пречи да си го припомняме постоянно когато играем гамбит. От друга страна има играещи които се изкушават още в началото да получат материално преимущество. Желателно е да се въздържаме от непременно преследване на материално завоевание, в ущърб на развитието, което може да доведе до бърза загуба. А как да се въздържи човек от спечелване на материал, след като играещия гамбит доброволно го жертва. Приелият подаръка трябва да се порицава, тъй като да се играе с цел запазване на всяка цена материалното преимущество би било опасно. Показателен е следващия пример.

Шотландски гамбит

1. e4 e5 2. nf3 nc6 3. d4 exd4 4. bc4

Жертвайки пешка белите се стремят да изпреварят противника в развитието, не-допускайки стандартния контраудар “... d5”. Тук е възможно (4. c3 - жертвайки втора пешка подобно на Северен гамбит, но с включени в играта коне на “f3” и “c6”. Черните могат да успокоят играта избирайки просто, - 4. ... d3.)

4. ... bb4+ 5. c3 dxc3? 6. nxc3 qf6?

Положението на черните стана опасно. Те желаят да увеличат материалното си преимущество, в ущърб на развитието на фигурите си. Полезно за тях беше (6. ... d6.)

7. 0-0! bxc3 8. bxc3 qxc3? 9. qd5! qf6

Груба грешка ще бъде (9. ... qxa1, тъй като черните стават мат в 2 хода.)

10. bb2 nge7

Губи веднага (10. ... qg6 - поради 11. nh4.)

11.bxf6 nxd5 12. bxg7 rg8 13. exd5 - и Белите печелят фигура.

Категория: Дебют. видовенаименования Принципи Подвижен-център Прибързаност взаимодействие Въздействие подриване Пространство Флангова-авантюра Темп Конкретна-ситуация Слабостите Профилактика Категория: Мителшпил. НасокиПодвижност Пробив контраатака Категория: Ендшпил. Закономерности Ценност Централизация Размяна Инициатива Пробив-в-ендшпила Опозиция Квадрата-на-пешката Ключови-полета Категория: По-брайловия-шах. Незрящите Правилник ФИДЕ Швейцарска-система Категория: winboard. Въведение стартиране-winboard Правила Клавишни-команди Контрола Настройки Тренировка звуци Присъждане Конфигуриране речник новото мач Позиция съхраняване Категория: Интернет. Регистриране присъединяване fics-команди Игра ICS-menu незавършени Партии-на-живо съобщения free-композиция канали Категория: Fritz. Зареждане Добавяне-енджини Функции Горещи-клавиши Параметри Раздел-игра Фигурна-оценка Тестване Хеш-памет Категория: Игрови-нива. Блиц Дълга-игра Рейтингова-игра С-разрядници Приятелска С-треньор Треньор-наблюдава Мачове Турнир Категория: База-данни. Меню-отвори Дебютна-книга.ctg Създаване-ctg Опции-книга.ctg Тест-Нанн Редактиране-коментиране Търсене Диаграма Эндшпилни-бази Категория: Тренировка. Дебютна-тренировка Тематична-тренировка Эндшпилна-тренировка Категория: Енджините. Инсталиране Менаджер uci-протокол Топ-енджини Категория: Анализ. Пълен-анализ Постоянен-анализ Сравнителен-анализ Задълбочен-анализ Безконечен-анализ Анализ-груби-грешки Автоигра Наблюдатели Категория: Самоучител. Дъска Подреждане нотация пешката коня офицера дамата топа Цел-на-играта>/a> Мат-кон-офицер Категория: Понятия. Понятия Категория: Прийоми. прикриванезавличанепромеждутъчен-ходотвличанеНеутрализиранесвръзка Категория: Уловки. УловкиКонтра-гамбит Категория: Стратегия. Оценка-и-планПлан-в-ендшпила Категория: типови комбинации. Атака-по-h7-(h2) Категория: Пунктовете f7 (f2). Пунктовете-f7-(f2) Категория: Школата на Дворецки. Школата-на-Дворецки Категория: Анализирани партии. Анализирани-партии Категория: Мат в два хода. Мат-в-два-хода Категория: Мат в три хода. Мат-в-три-хода Категория: Етюди. ЕтюдиОтидете на началната страница